söndag, juli 22, 2007

Linda Olsson: Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Hur intressant kan ett möte mellan en äldre dam och en ung kvinna i en by i Dalarna bli? Svar: alldeles oerhört intressant. Astrid är en inåtvänd enstöring som folket i byn oftast refererar till som "häxan". Hon har aldrig varit mer än ett fåtal mil från huset där hon föddes och som hon fortfarande bor i. Veronika är ung och berest, och kommer till byn för att samla ihop sig själv och skriva på sin bok. Från att ytterst försiktigt närma sig varandra, blir de nära vänner som kommer att påverka varandra mycket starkt genom att dela med sig för varandra om sina liv och erfarenheter.

Det här är Linda Olssons första roman, och jag hoppas innerligt att det kommer fler. Det är sällan jag råkar på en författare som skriver så enkelt och ledigt, men ändå så fantastiskt målande och gripande. Ibland när jag är mitt inne i en riktigt bra bok blir jag rädd att boken ska tappa kvalitet mot slutet och göra mig besviken, men det här är från början till slut ett rent mästerverk.

Betyg: 5

1 Comments:

At fredag, juli 27, 2007, Anonymous Anonym said...

Vi tycks ha en hel del gemensamt när det gäller favoritböcker, ni och jag. Hoppas ni inte har något emot att jag länkar er...

 

Skicka en kommentar

<< Home